Zeměpis, Výlety

Zeměpis 7 - Austrálie

27. října 2018 v 18:16 | dvě TeReziA...

Austrálie

29. Šalamounovy ostrovy
30. Sydney

Cestománie - Afrika

27. srpna 2018 v 20:41 | dvě TeReziA...

Cestománie

Středoafrická republika - Neklidné srdce Afriky

Cesta drsným rájem uprostřed Afriky do liduprázdné savany.
Úžasný
Původní romantický život domorodců žijících ve Středoafrické republice zcela rozvrátil obchod s otroky. Později se země stala francouzskou kolonií a nezávislost získala až v roce 1960. Štěstí jí to však nepřineslo. Prezident, který se nechal korunovat císařem, Jean Bédel Bokassa byl roku 1979 odstraněn a odsouzen za vraždy a kanibalismus. Vypráví se, že v jeho lednici bylo nalezeno lidské maso... Ozbrojené konflikty mezi opozicí a vládou jsou tu každodenně běžnou záležitostí. Ale když na chvíli složí zbraně i bandité, loupící v severní části země, můžete se tu cítit jako v ráji.
ČR 2003 Scénář a režie Z. Pojman

Madagaskar - ostrov v Africe

15. srpna 2018 v 11:38 | dvě TeReziA...

Madagaskar osobnĕ a zblízka (1)

Dokument ČR. Režisér a kameraman Miloš Brunner se vydal hledat krásy Madagaskaru. Kromĕ toho však našel i krásu Malgašky Odile...
Čtvrtý nejvĕtší ostrov na svĕtĕ Madagaskar bývá pro svoji izolovanost označován jako "Konec svĕta". Tisíce kilometrů dlouhé pobřeží Madagaskaru tvoří nádherné, často liduprázdné pláže, ale i rozeklaná skaliska. Minulost se zrcadlí v přítomnosti a nadpřirozeno je samozřejmou součástí života. Tradice a magie jsou všudypřítomné.
ČR, 2018

Zapomenuté kmeny Angoly - Afrika

3. srpna 2018 v 10:56 | dvě TeReziA...

Zapomenuté kmeny Angoly

Prastaré bohatství a nevšední životní styl v jihozápadní části Afriky.
Na jihu Angoly žije celá řada kmenů, odříznutých od zbytku světa. Udržují si tradiční zvyky i způsob života. Uprostřed buše se potýkají s vyprahlou a drsnou zemí, kde bez vody nelze přežít.
Nepřítomnost turistického ruchu, absence infrastruktury a nezájem střídajících se vlád umožnily původním národům zůstat před celým světem v zapomnění. Lidé tam neznají písmo a čtou jen ze svého těla, kde je uvedeno vše. Věk, rodinný stav, příslušnost ke kmeni, bohatství, počet dětí či ztráta milovaného člověka.
Bohatství pradávných kmenů je úchvatné. A součástí Angoly je právě tento zapadlý kout s velmi křehkou kulturou. Země zažívá hospodářský boom a zapomíná na ochranu původních obyvatel. Půda, na níž kmeny žijí, je bohatá na suroviny, a mocné ekonomické zájmy mohou těmto lidem uškodit. Proto je důležité je poznávat, na chvíli zapomenout na nebezpečí, které jim hrozí, a žasnout nad jejich životním stylem.
Francouzský dokument 2015

ZOO Jihlava

25. července 2017 v 21:44 | dvě TeReziA

ZOO zahrada na naší milované Vysočině je členěná do pěti kontinentů. Rozlohou patří mezi menší zologické zahrady. Ale tato zahrada je opravdu velmi příjemná i v parném létě. Rozkládá se v údolí řeky Jihlávky v lesoparku nedaleko centra města Jihlavy. Nejprve jsme mohli vidět množství dravců a sov. Velmi oblíbená denní zvířátka jsou lemuři. Malajský medvěd je nejmenší druh medvěda, má dlouhé končetiny a dlouhé drápy na nohou. V Zoo zahradě je spousta drápkatých opiček. Taky jsou tady kaloni. Klasicky i zde jsou k vidění žirafy, zebry, hyeny, vlci, lachtani a plameňáci.

A tady je odkaz na i-vysílání, kde je k dispozici pěkný pořad o zoologických zahradách:

Flowers garden Kroměříž

19. července 2016 v 14:21 | dvěTeReziA
Konečně jsme navštívili "Květnou" v Kroměříži. Ale při vstupu do zahrady jsme byli trošku zklamaní. Dlouho jsme se těšili a čekali jsme asi víc, a navíc nejsme žádní zahradníci ani floristé ... Nejprve jsme se dostali k rotundě, která nevypadala jako rotunda z učebnice dějepisu pro čtvrtý ročník. Proplétali jsme se chodníčky mezi upravenými keři, stomy, kašnami, sochami, až jsme v samém závěru objevili veliké jezírko, kde k nám připlavala zlatá rybka ... Teprve teď to začalo být zajímavé.
Vstupné je pro dospělého 70 a pro dítě 45. 200 stojí vstupné na celý rok. Od 18 hod. do 19 je vstup volný (nezaručujeme, ale ve vstupní hale je tato nástěnka a paní, která vás mileráda poučí)
Přibližujeme se k rotundě ... Uprostřed zahrady je rotunda. Uvnitř rotundy je kyvadlo. To kyvadlo do písku zaznamenává pohyb, který dokazuje, že se země otáčí kolem své osy.
U rybiček nás to nejvíce bavilo. Dala by sis ještě kousíček rohlíčku?
Papá rybičky ... čeká nás kopeček a na kopečku stromeček ...
Pohled na město Kroměříž
Bažantnice. Bydlí tady ptáci nebo slepice?
A co králíci? Kdepak to bydlí? Na kopečku v ...
Králičí kopeček v Květné zahradě v Kroměříži
...a trochu té květeny z "Květné"

Cesta za Jakubem Demlem

12. července 2016 v 18:30 | dvěTeReziA
Dneska jsme s tatinem vyrazili na objevnou cestu za Jakubem Demlem. Jeli jsme krajem Vysočina, mezi samými lesy, do Tasova, kde Jakub Deml žil.
Jakub Deml byl básník a spisovatel, a taky katolický kněz, který "dělal problémy".
Nejprve jsme jeli ke kostelu, měli tam zavřeno.
Potom jsme jeli do "vily Jakuba Demla", kde byla památná deska. Jakub Deml měl bratra a toho bratra vnuk s manželkou byl v té vile. Koupili jsme tam dvě knížky od Jakuba Demla.

Navštívili jsme Holubí Zhoř, kde jsou báječné lesy, a kde Petr-rybář zajásal nad krásnými rybníčky:

Naše oblíbené město Velká Bíteš s hradbami a gotickým kostelem:

Zastavili jsme se ve starobylé obci Domašov (vykopávky jsou až z dávné doby kamenné a jsou k vidění v Zemském muzeu v Brně):

Výlet do Brna na Špilberk

11. července 2016 v 19:04 | dvěTeReziA

Špilberk neboli Špilas (v hantecu)

Špilberk je dávný hrad ve středu města Brna. Byl založen ve 13. století králem Přemyslem Otakarem II. V baroku (v polovině 17. století) byl přebudovaný na mohutnou pevnost. Později se z něj stalo obávané vězení.
Na Špilberk vede několik cest. Naše cesta nás vedla "furt" nahoru. Nahoře byl docela dobrý výhled na celé město Brno, na Petrov a ještě jsme z hradeb viděli zvířátka.

Výlet do Brna na Výstaviště

7. července 2016 v 6:40 | dvěTeReziA
První den:
Dnes jsme vyrazili do Brna na Výstaviště. Zatím se tam nic nedělo, tak jsme prozkoumali Mendlovo náměstí. Tentokrát nás zajímal strom Gingo z prastarého řádu jinanotvaré, čeledi jinanovité, rodu jinan (Gingo). Objevili jsme dva stromy Gingo v zahradě, kde pracoval Gregor Johann Mendel. Měl tam velký skleník a zkoumal hrášky. Mendel byl přírodovědec, zakladatel genetiky, objevitel základních zákonů genetiky, katolický mnich a později opat augustiniánského kláštera na Starém Brně.

P.S,
Na Hydeparku (čt24): Genetika dneška: Paul Nurse, nositel Nobelovy cemy za fyziologii, přírodovědec, pozorovatel ptáků, 6x nezvládl zkoušku na vysokou školu. Sir Paul Nurse zkoumá, jak se dělí buňky.